HUEN

Kezdőoldal

Nagyiván Gábor - 2017. szeptember 4.

Indul a Bridzsmánia rejtvénybajnokság

A szerző a Facebook Bridzsélet-csoportjában rejtvényeket publikált a nyáron nagy sikerrel, az ősz beköszöntével a sorozat a Bridzsélet oldalára költözik. Most ráhangolódásképpen egyben újraközöljük a tíz nyári rejtvényt megfejtéssel, és hamarosan indul az őszi etap az új rejtvényekkel. A rejtvények megoldásait majd a szerző értékeli, az év végén az összetett első három helyezettjét díjazzuk, ehhez örömmel veszünk felajánlásokat.

Az itt szereplő feladványok tehát már megjelentek nemrég a Facebookon, ezekre újra már nem várjuk a megfejtéseket, a napokon belül induló sorozat feladványainál viszont annál inkább. Lássuk, milyen izgalmakkal szolgált a nyár, az első rész előtt akár gyakorlás-, akár ismétlésképpen jöjjenek a korábbi rejtvények, lejjebb pedig a megfejtéseik!

Rejtvények
1. rejtvény
Dél 6 pikket játszik treff dáma indulásra. Hogyan játsszon egy jó felvevő?

2. rejtvény
Dél 3 szanzadut játszik. Nyugat a pikk bubival indul.

A felvevő a treff kilencest hívja, Nyugat üt a bubival. A pikk tízest üti a király, a felvevő a dámát is lehívja, a pikk szín elosztása 3–3. A következő treff hívást Nyugat a királlyal üti, és a káró bubit hívja.
a) Hogyan játsszon Dél?
b) Hogyan játsszon Dél, ha lapjában a treff négyest kicseréljük a kőr négyesre, és ugyanígy folyik a játék?

3. rejtvény
Csapatverseny.

Nyugat a treff királlyal támad. Hogyan játszik a jó felvevő?

4. rejtvény
Közkívánatra egy Csepeli Miklós-feladvány következik. Bár a Mester legutóbb szóvá tette, hogy nem szereti azokat a rejtvényeket, melyekben nincs feltüntetve a licit, ebben a partiban se lesz. Ugyanis annak idején a Fülesben olyan kevés helyet kapott a bridzsrovat, hogy pár sorban kellett megoldani mindent. Így a licit és egyéb okfejtés helyhiány miatt gyakran kimaradt.

IMP-verseny. Dél 3 szanzadu felvétele ellen Nyugat a pikk királlyal indul. Hogyan játsszon a felvevő?

5. rejtvény
Csapatverseny.

Dél 6 treff felvétele ellen Nyugat a káró négyessel kezd. Hogyan teljesíthet a felvevő?

6. rejtvény
Csapatverseny.

Dél 3 pikk felvétele ellen Nyugat a treff ász és király lehívásával kezdte az ellenjátékot. Melyik a legesélyesebb felvevőjáték?

7. rejtvény
Csapatverseny.

Dél 6 kőr felvétele ellen Nyugat a káró tízessel kezd, az asztal a kettest, Kelet a hetest, Dél a királyt teszi. A kőr ászra mindenki ad. Melyik a legjobb felvevőjáték?

8. rejtvény
Csapatverseny, ellenjáték feladvány.

Dél játszik 4 pikket. Kelet–Nyugat standard szerint jelez, kezdés felülről a harmadik vagy a legkisebb. Dél 3 pikk ugrása 7+ pikket és nem túl erős lapot ígért.

Kelet helyén ülünk. Nyugat a treff kettessel kezd, a felvevő üt az ásszal, és kárót hív. Ütünk a királlyal, Dél a kilencest, Nyugat a hetest teszi. Mit hívunk és miért?

9. rejtvény
Csapatverseny.

Dél 2 káró licitje várakozó, az 5 káró ugrás némi laperőt és káró támogatást mutatott, de nem látta a szlemet.

Dél 6 káró felvétele ellen Nyugat a pikk hetessel kezd. Tervezzük meg a felvevőjátékot!

10. rejtvény
Csapatverseny.

Észak 5 pikk ugrásának jelentése: Ha nincs két káró vesztőd, licitálj szlemet!

Dél 6 pikk felvétele ellen Nyugat a kőr tízessel indul. Melyik a legjobb játék?

Megfejtések
1. rejtvény – megfejtés

Kiáll az adu király és a káró dáma. A jó játékos lehívja a pikk ászt, a kőr és treff ütéseket, kis kárót hív az ászhoz, majd pikkel kiadja az ütést. Ezzel az eliminációs játékkal elkapja a hátul ülő szingli pikk királyt, és teljesít akkor is, ha Keletnél a dubló király, mert ő csak dob-lopot vagy a káró villába hívhat. Ha Nyugatnál volt a dubló adu király és nem kárót hív (mert nincs neki), akkor is teljesül a felvétel, káró hívás esetén a jó játékos megadja az impasszt.

Azonban létezik egy kicsivel jobb megoldás!

Javítható a játék, ha a pikk hívásnál először a bubit hívjuk! Ha Kelet nem ad, akkor kiengedjük, és marad a káró impassz. Ha Kelet a kilencest vagy a tízest teszi, akkor ütünk az ásszal, és ha Nyugat is ad, ugyanaz a folytatás, mint fent. Ezzel a játékkal nem veszítünk, de nyerünk, ha Kelet a pikk KT9 birtokában fedi a bubit (ekkor ugyanis biztos adu ütése van). Ha ez az eset áll fenn, a királyt ütjük az ásszal, lehívjuk a pikk dámát, eliminálunk, majd pikkel végállásba hozzuk Keletet.

A kákán csomót keresőknek. Mi van, ha Kelet a pikk KT9 birtokában nem fedi a bubit? Megnézzük ezt a játékost közelebbről, mert ő vagy a Helgemo, vagy a Zia, vagy a Meckstroth. Vagy talán mégsem. A legtöbb Kelet persze fedni fog, ez olyan biztos, mint a ziher. De ha Kelet mégsem fed, akkor sincs veszve minden, mert ugyanúgy járunk, mint a pikk ászt lehívók. Elimináljuk a treffet és a kőrt az asztalon végezve, és szöktetjük a pikk dámát (Keletnek be kell szaladnia a királlyal, és vissza kell hívnia a pikket), majd a káró ász lehívása után bízunk a káró impasszban, így ugyanazok az esélyeink maradtak, mint a fenti játékmódot választóknak.

A játszma egy nem könnyen felismerhető cseles fogást mutat be, talán egy amerikai(?) újságban láttam először ezt a motívumot jó régen (nem ugyanezekkel a lapokkal persze), de könyvben is találkoztam már hasonlóval.

2. rejtvény – megfejtés

Ez a játszma egy olyan játéktechnikai fogást mutat be, mellyel egy látszólagos ütésáldozatot hozunk azért, hogy átmenetet teremthessünk.

Nem kell azon törnünk a fejünket, hogy a káró dáma hol van. A bubira az asztalról a királyt, kézből az ászt(!) kell tenni. Folytatjuk a treff színt, és a kimagasodó treffhez híd a káró T8, mivel a kilences az asztalon van. 4 pikk, 2 kőr, 1 treff és 2 káró ütés, összesen kilenc.

A feladvány a Fülesben jelent meg, szerzője Csepeli Miklós, akinek e parti miatt is tessék mindig előre köszönni. Fenti megoldás az a) verzióra érvényes, mert ott a siker 100 százalékos. A b) változatban fenti játék esetén buktatható a felvétel, ha az egyik ellenjátékosnál ötös a treff és nála van a káró dáma is, mert ez esetben ütünk ugyan egy treffet, de a második káró ütésre már nem kerül sor, mert jó ellenjátékra addigra kiadunk 4 treffet és 1 kárót. A b) változatban a káró átütéses játék „csak” 84,1 százalékban kecsegtet sikerrel. A kérdés csak az, hogy a káró király ütés utáni kőr bubi szöktetés (nem szabad lehívni az ászt!), a 3–3 kőr elosztás, vagy ha egyik sem jó, a káró dáma elleni impassz esélyesebb játék-e, mint a fenti. Erre persze nincs biztos válasz, mert a licitet például nem ismerjük, licitálta-e a kőrt Észak vagy nem. Így látatlanban az valószínűsíthető, hogy Nyugatnál nincs négynél hosszabb kőr, mert akkor talán azzal a színnel indult volna. A 3–3 pikk és az első két menet treff azt sejteti, hogy az elosztások inkább egyenletesek lesznek (azaz az eredeti esélyhez képest ritkábban lesz 5–2 a treff), ezért ezt is bele lehet kalkulálni a számításba. Sokan írták, hogy Nyugatnál nem lehet a káró dáma, mert akkor azt hívta volna. Szerintem meg lehet. A jó ellenjátékos ugyanis nem ad biztos támpontot a felvevőnek.

Tehát a b) változatban is a káró átütéses verziót választanám. Egyszerűen azért, mert szép.

3. rejtvény – megfejtés

Százszázalékos megoldás nincs. Talán mindenki egyetért azzal, hogy Nyugat elosztásai a következők lehetnek: 3–0–5–5 (kevésbé valószínű, mert inkább a pikk lesz sikén, mint a kőr), 0–3–5–5 (többek szerint ilyen se nagyon lehet), 2–1–5–5, 1–2–5–5, és a legvalószínűbbek a 2–0–6–5, 2–0–5–6, 0–2–6–5, 0–2–5–6, végül az 1–1–6–5 és 1–1–5–6. A 6–6 elosztást kizárnám, azzal akár 5 treffet is mondhatna másodszor Nyugat, de az ötös káró + hatos treff se nagyon valószínű, mert Kelet négyes támogatással valószínűleg nem licitálna 5 treffet.

Két megoldás közül lehet választani.

A) A treff királyt üti az ász, a kéz kőrt dob. A treff bubira Dél ismét kőrt dob, Nyugat üt. Legerősebb ellenjátéka most a treff visszahívás (mert ekkor Délnek döntenie kell, hogy mit dobjon kézből és nem ismeri még a pikk szín elosztását), a treff tízesre a kéz eldobja a kőr dámát, majd a kőr ász üt kézben. Ha Nyugattól esik a bubi vagy a király, akkor a pikk bubit átüti Észak, és kőr lopás következik magasan. Ha Nyugat nem ad kőrt, akkor a pikk hetest üti a nyolcas és lop-impasszal elfogható Kelet kőr figurája, így a pikk hatos lesz a híd az asztalra a magas kőrhöz a vesztő káró eldobása végett. Ha Nyugatnál 2 vagy 3 kőr volt eredetileg, akkor impasszok és figura elhelyezkedések nélkül magasítható a kőr szín a fenti játékot követve (a pikk szín teremti meg a közlekedést). Ez a megoldás mindig jó, ha Nyugatnál volt legalább 2 kőr vagy nála volt bármelyik szingli kőr figura.

B) A treff királyra a tízest teszi az asztal, Dél magasan lop. A pikk bubit üti a dáma, és kis kőr következik a tízeshez. Ha a király üt, a partinak vége, mert elfogható Kelet bubija. Ha Nyugat üt a bubival, káró visszahívásra üt az asztali dáma és az aduk, a treff ászra elmegy egy kőr, és impassz következik a kőr dámával. Pikk visszahívásra a játék hasonló, de ott a treff ászra a káró tízes megy el.

Az A) verzió akkor veszít, ha Nyugatnál sikén a kőr vagy szingli kis kőrje van. A kérdés az, hogy ezen esetekben elindul-e Nyugat első helyen 9 figuraponttal xx, –, KJxxxx, KQxxx vagy x, x, KJxxxx, KQxxx lappal? Ha nemes színei lennének, akkor persze a legtöbb Nyugat valószínűleg igen. De minor színekkel? Az rendben van, hogy manapság nagyon agresszív lett a bridzs, de az 1 káró indulás talán kicsit merész fenti lapokkal. És ne feledjük azt sem, hogy Nyugat sikén kőrje talán kizárható, mert abban az esetben Keletnek ötödleges kőr király-bubija lenne ötös treffel, és azzal talán nem passzolna az 1 káró indulásra, ha a vonala ilyen agresszív bridzset játszik. Nyugat x, x, KJxxxx, KQxxx lapja esetén Keletnek negyedleges kőr király-bubija lenne, és ez esetben először akár passzolhatna is a 4 treff kontra után a kés alatti figurák miatt, mert akkor még nem tudhatja, hogy Délnél van a Brazovics-ház.

A B) verzió csak akkor veszít, ha Nyugatnál KJx vagy sec KJ van kőrből. A mesterek ezeket a lehetőségeket kevésbé tartották valószínűnek, ezért a B) tervet választották.

Az A) verzió 3 esetben veszít (szingli kis kőr), a sikén kőrös eset gyakorlatilag kizárható, mivel inkább pikkben sikén Nyugat, mert abból a színből 3 lap hiányzik, kőrből pedig 5, és a fent már vázolt más lehetőségek is szóba jönnének ekkor. A B) verzió 1 esetben biztosan veszít (sec kőr KJ), és akkor is, ha Nyugatnál KJx a kőr. Ez 3 esetben fordulhat elő, de a licitvezetés inkább a 6–5 elosztást sejteti, tehát ez is necces. Számos esetben mindkét játék eredményes, és nem könnyű eldönteni, hogy melyik játékterv lesz sikeres, mert ez függ attól is, hogy ki az ellenfél és milyen stílusban licitál.

4. rejtvény – megfejtés

Ha a pikkelosztás 4–3, nincs probléma, ezért az 5–2 ellen kell védekezni.

1. Az indulást kihagyjuk (Bath Coup). Ha Nyugat folytatja a pikket, akkor veszít egy ütést, és Dél 11-et vagy 12-t üt a káró király helyzetétől függően. E játék veszélye az, hogy Nyugat kőrrel folytatja, akkor pedig nagy a baj.
2. Megütjük a pikk királyt, és úgynevezett „biztonsági játékot” játszunk, azaz lehívjuk a káró ászt. Ha a káró impassz eredetileg ült, akkor nincs probléma. Nyugat üt majd a káró királlyal, de buktatni már nem tud. Ezzel esetleg feláldozunk ugyan egy ütést, de nyerünk, ha Keletnél szingli a káró király.

A biztonsági játék természetesen jó játék. De nem a legjobb! A bridzset ugyanis emberek játsszák, ezért gyakran hibáznak vagy megtéveszthetők. A mester ezért egy másik megoldást javasol: „Feltételezve, hogy a káró impassz rossz (egyébként a parti gondtalan), és Keletnél két pikk van, nem könnyű a játék. Ha ugyanis a felvevő kihagyja a pikket, Nyugat átfordul kőrre. Egy kis ravaszság segít csak: az első pikkbe a bubit kell tenni!”

5. rejtvény – megfejtés

Először azt kell eldönteni, hogy a káró négyes szingli, dubló, esetleg figura mellőli indulás volt-e. Ilyenkor segíthet az asztali jelenlét. Ugyanis ha gyorsan kezdtek (vagy bal kézzel*), akkor 99 százalék, hogy szingli, ha lassabban, akkor 98… Komolyra fordítva a szót, miért kezdene szlem ellen káróval valaki, ha összeemeltek egy színt?

Ütünk az ásszal, leaduzunk (asztalról kárókat, max 1 kőrt dobunk), megadjuk a kőr impasszt, a kőr ászra eldobjuk a pikk ászt(!), kőrt lopunk, majd szöktetjük a pikk dámát. Ha Nyugatnál eredetileg Kxx volt a kőr és nála volt a pikk király is, akkor ugródeszka lett, mert a király ütése után csak pikkje marad és asztalra tesz, így a pikk dámára és a magas kőrökre eldobhatjuk a kéz vesztő káróit.

* Két idősebb, addig csak társaságban játszó hölgy először megy bridzsversenyre. Mondják, hogy ők még sohasem játszottak versenybridzset, és érdeklődnek a szabályok felől. Felvilágosítják őket, hogy az indító kijátszás színével lefelé történik, nem kell összedobni a lapokat, fontosak a szürök, kopogni kell, satöbbi. Az első partiban a nénik ellenjátékosok lesznek. Egyikük büszkén, színével lefelé kiteszi a kártyát, mire a másikuk kopog. A felvevő érdeklődésére a kopogó hölgy közli: "Szingli, mert bal kézzel indult a partner!"

6. rejtvény – megfejtés

Ez a feladvány legalább 70 éves, szerzője George Coffin. Az ő idejében még úrinők és úriemberek játszották a bridzset, és csak akkor licitáltak, ha lapjuk volt. De a licit azért nem érdekes, mert a legesélyesebb játék százszázalékos, a felvétel bármilyen kiosztásra teljesíthető!

A pikk nyolcassal ellopjuk a treff királyt, leaduzunk, a pikk kettest üti az asztal, és kis kőr következik.

1. Ha Kelet kicsit tesz, akkor a bubit rakjuk. Ezt Nyugat üti, és ütésvesztés nélkül csak kőrt hívhat. Ütünk az ásszal, és kiszállunk az utolsó kőrrel. Ha Nyugat üt, akkor vagy kárót hív vagy dob-lopot, ezért két kárót mindenképpen ütünk. Ha Kelet üti az utolsó kőrt és kárót hív, a tízest tesszük, és Nyugat ismét végállásba kerül.

2. Ha az asztali kőr hívásra Kelet figurával lép be, akkor rajta hagyjuk az ütést! Ha kőrt hív, ütünk az ásszal, és a kőr bubival szállunk ki. A folytatást lásd fent, két kárót mindenképpen ütünk. Ha Kelet a kőr ütése után kárót hív, a tízest tesszük, és Nyugatnak ezúttal sem lesz jó hívása: vagy dob-lopot hív, vagy belehív az egyik piros villába, a 9 ütés ez esetben is biztos.

Minden más megoldásra buktatható a parti, ha a felvevő számára nem kedvezően helyezkednek el a lapok.

7. rejtvény – megfejtés

A facebookos megfejtők közül mindenki abból indult ki, hogy az indító kijátszás elárulta a káró fekvést: a káró ász és a bubi Keletnél lesz. A megfejtők többsége nagyon jól közelített a legjobb megoldáshoz, mert lehívták a treff királyt, aduval asztalra mentek, a treff ászra kárót dobtak, kihívták a treff bubit és
1. ha Kelet rátette a dámát, akkor kézből eldobták az utolsó kárót, mire Kelet végállásba került,
2. ha Kelet kis treffet tett, akkor loptak, és kárót hívtak.

Néhányan olyan megoldást küldtek, hogy akkor is kárót dobtak, ha a treff bubira kis treffet tett Kelet, és ha Nyugat ütött, akkor megadták a pikk impasszt.

Az 1. eset egyértelmű és nyerő megoldás. A 2. esetnél jobb esély az, ha a kéz nem dob, hanem lop, mert egyrészt sok Kelet lefedné a dámával a treff bubit, másrészt pedig ekkor a pikk impassz mellett a 3–3-as káró elosztás lehetősége is nyitva marad. Tételezzük fel, hogy a 2. eset áll fenn, azaz Dél lop, és káró hívására...
a) Nyugat a nyolcast teszi. Ekkor a helyes játék az, ha az asztal kicsit tesz, mert Keletnél csak a nyolcasnál nagyobb lap lehet, ezért ütésbe és egyúttal végállásba kerül: treffet nem hívhat, és vagy belehív a pikk villába, vagy megoldja a kárót akkor is, ha eredetileg AJ97 volt nála. Kiváló játék.
b) Nyugat a kilencest teszi. Ez már másik helyzet ugyan, de a felvevő kis lapot téve arra játszik, hogy Nyugat káró T98-a esetén Kelet üt a bubival és végállásba kerül. Ha pedig Nyugat sec T9-ből kezdett és ütésben maradt, mert Kelettől a nyolcas érkezett, akkor pikk folytatásra megadják az impasszt.

A legerősebb játék mégis az, ha a káró kilencesre a felvevő a dámát teszi! Kelet üt az ásszal, pikket vagy treffet nem hívhat, káró hívását lopva kiderül a káró elosztás, és 4–2-nél megadjuk a pikk impasszt. De nem csak ezért jó rátenni a dámát. Ha a kilencessel Nyugat ütésben marad és a nyolcas érkezik Kelettől, akkor „nyilvánvaló”, hogy 4–2 a káró elosztás és pikk hívásra meg kell adni az impasszt. De mi van akkor, ha egy ravasz Nyugattal állunk szemben, és a káró AT9-ből kezdett a tízessel? Bár őrültségnek tűnhet, de talán arra bazírozott, hogy az asztalon KJxx terül és partnere üt a dámával. Igaz, nagyon kicsi erre az esély, talán százezerből egyetlen ellenjátékos merné szlem ellen előadni ezt az indító kijátszási és ellenjáték trükköt, de a dáma berakásával a felvevő semmit sem veszít, csak nyerhet. Ugyanis fenti esetnél üt a dáma!

8. rejtvény – megfejtés

Az indító kijátszásból és a felvevő játékából azt a következtetést vonjuk le, hogy Délnek szingli a treffje. Az első káróra Nyugat a hetest tette, ezért feltételezzük, hogy páros számú lapja (négy) lehet, mert dubló nem valószínű. Délhez hetes pikket képzelünk, mert nyolcas színnel valószínűleg 4 pikket licitált volna, ezért eredeti elosztása 7–2–3–1 lehet. Ha kőr ásza nincs, a felvétel mindig bukik, ezért valószínűsítjük, hogy az a lap nála van. Ekkor a kőr játékot nem is ronthatja el, mert Nyugat dubló dámája esik és húzni fog a szín. Ha Délnek káró dámája is van, akkor sincs esély a buktatásra, ezért meg kell akadályozni, hogy kárót lopjon. A pikk ász, pikk nem jó, mert a kőrökre Dél megszabadul a káróktól és szürrel teljesít. Az egyetlen lehetőség az, ha a pikk kettest hívjuk. Ezzel a játékkal azt érjük el, hogy ha a felvevő megpróbálja lehívni a harmadik kőrt, azt Nyugat ellophatja, ha máshogy alakul a játék, akkor pedig ütésbe kerülve lehívjuk a pikk ászt, így 1 adu és 3 káró ütéssel elbuktatjuk a felvételt.

A teljes kiosztás:

9. rejtvény – megfejtés

Ütünk az ásszal és lehívjuk a káró ászt.

1. Ha a káró ászra mindenki ad, akkor a helyes játék szinte százszázalékos, de óvatosan kell játszani, mert lehet, hogy Nyugat szinglivel kezdett. Kőrrel asztalra megyünk és pikket hívunk. Ez a kulcsjáték. Erre azért van szükség, nehogy a pikk királyt lopja el Nyugat, ha nincs pikkje. Ha ad, ha dob (üresben értelmetlen lopnia), ütünk a pikk királlyal, és pikket lopunk a káró dámával! Ezután kőrrel vagy treffel kézbe megyünk, és pikket lopunk a megmaradt kis aduval. Ezt felüllophatja Nyugat, de az utolsó adut elvéve teljesítjük a felvételt. Ha az elején lehívunk még egy adut, akkor 2–2 elosztásnál persze megvagyunk, de 3–1-nél nem biztos.

2. Ha 4–0 az adu, akkor 1 kárót mindenképpen ki kell adni. Különböző beszorításokra is lehet ezután játszani, de az a legjobb, ha treff ász, pikk király, pikk lopás következik. Ha esik a pikk dáma, akkor nincs gond, ha nem, akkor treff lopás, káró dáma, treff lopás jön, hátha esik a treff király. Ha az sem esett, akkor még mindig van egy olyan sansz, hogy lehívjuk a kőr ászt és a kőr királyt, majd még egy lopással rövidítjük a kezet úgy, hogy a káró király és a pikk bubi legyen a két utolsó lap, a hosszú adus ellenjátékosnál pedig két káró. A teljesítés tehát 4–0 adunál sem reménytelen.

10. rejtvény – megfejtés

Ebben a játszmában a Morton’s Fork Coup-nak nevezett cseljáték vezet sikerre.

A kőr indulást lopjuk vagy az asztalról treffet dobunk, és ütünk a dámával. Elvesszük a kint lévő adut, és kárót hívunk a dáma felé, mert a licit alapján feltételezzük, hogy Nyugatnál van az ász. Ha Nyugat üresben megy el az ásszal, azaz a levegőben üt, akkor később a káró dámára eldobjuk a kéz vesztő treffjét. Ha kicsit tesz, akkor ütünk a dámával, aduval kézbe jövünk, a kőr ászra kárót dobunk, kőrt lopunk, és káróval kiszállunk. Nyugat üt és végállásba kerül: vagy dob-lopot hív, vagy belehív a treff villába. Nyugat tehát nem tud jól játszani, e játék ellen tehetetlen. Ha a káró dámát Kelet ütné meg, akkor a treff impassz sikerén múlik a teljesítés.

Fenti cseljáték névadója John Morton kardinális, aki VII. Henrik angol király kancellárjaként adóbeszedéssel foglalkozott. Az volt az álláspontja, hogy a gazdagok szórják a pénzt, ezért bőven van pénzük a kincstár számára is. Ha viszont takarékosan, szerényen élnek, akkor a király részére is tudnak spórolni, ezért nekik is adózniuk kell. Ez a játék tehát a viccbeli „van rajta sapka, nincs rajta sapka” poénhoz passzol, Nyugat bármit csinál, csak rosszul dönthet. (Itt jegyezném meg, hogy Bridzsmánia című könyvem Pikk Király történetének egyik szereplője egy pénzbehajtó gengszter, úgy hívják, hogy Morton. Annyit elárulok, hogy a történetben játszott parti, a szereplő neve és a fenti cseljáték között összefüggést találhat a gyanútlan olvasó.)

A Morton-csel nem automatikus. Egyik játékeleme az, hogy el kell találni, kinél van a kulcslap (a legtöbb esetben az ász), mert az elől kell elszöktetni az egyik figurát. A rejtvényben a licit volt a támpont, és Kelet ellen nem is működött volna a végállás.